U bent hier

3.2 Vaststellen verantwoordelijkheden

Bepaling van de organisatieonderdelen, overheidsorganen, die verantwoordelijk zijn  voor de gegevens. Dit kan zijn als als eigenaar of houder. Ook bepaling herkomst.

Engels: 
Assigning responsability

Trusting records: is Blockchain technology the answer?

Weten vraagt meer dan meten; Hoe het denken verdwijnt in het regime van maat en getal

Externe deskundige

Een op voordracht van de ambtelijke verantwoordelijken voor het informatiebeheer aan te stellen functionaris ter ondersteuning van het ontwerpen van een selectielijst. Deze functionaris moet kennis hebben van de relatie tussen burger en overheid en de betekenis van overheidsinformatie voor deze relatie. Nadrukkelijk wordt geëist dat deze extern deskundige onafhankelijk is van zijn/haar opdrachtgever.

Strategisch Informatieoverleg (SIO)

Dit is een op basis van het Archiefbesluit 1995 (nog op richten) inhoudelijk overleg over thema’s als waardering, selectie, vernietiging architectuur, informatiebeveiliging, geheimhouding en openbaarheid, open data, auteursrecht. De bedoeling is dat vanuit dit overleg inhoudelijke adviezen worden gegeven aan gemeentesecretaris en/of de CIO over ontwikkelingen die op de organisatie afkomen en de gevolgen die de ontwikkelingen hebben op de informatiehuishouding.

Samenwerken

Samenwerken (collaboration) vindt plaats in situaties waar partijen gezamenlijk een activiteit uitvoeren of verantwoordelijk zijn voor een bepaald taakgebied. Een samenwerking kan georganiseerd worden binnen het domein van een dienst, afdeling of team, maar ook tussen afdelingen en teams. Het vindt ook plaats binnen domeinen waar externe partijen bij betrokken zijn, soms zelf in ketens. Meest bekende formele vormen van samenwerken zijn projecten, commissies en gremia. Daarom kan gesteld worden dat er ook project-, commissie- en vergaderdomeinen bestaan.

Waarschuwing

Tekst voor eeWaarschuwingn bijsluiter bij ICT-projecten:

De volgende woorden kunnen bij onjuiste interpretatie, verkeerde toepassing, domweg negeren van de strekking daarvan of vastzitten in het ‘papieren denkraam’ leiden tot levensbedreigende situaties, financiële schade, bestuurlijke schade, imagoschade met soms onherstelbare gevolgen en ernstige hoofdpijn.

Substitutie en bewijskracht

De conclusie die we kunnen trekken is dat scans in die besproken rechtsgebieden in beginsel als bewijsmiddel kunnen worden aangevoerd, maar dat ze geen bijzondere bewijskracht genieten. Authentieke en onderhandse akten verliezen hun dwingende bewijskracht en de rechtszekerheid die daarmee samenhangt. Het gevolg van substitutie is dat alle gescande bewijsmiddelen die worden ingebracht in civiele en bestuursrechtelijke procedures onder de vrije bewijsleer vallen.

Overbrengen

De (rechts)handeling waarbij het logische en fysieke beheer over de archiefbescheiden overgaan naar de beheerder van de archiefbewaarplaats.

Pagina's

Abonneren op RSS - 3.2 Vaststellen verantwoordelijkheden