U bent hier

Reference manager

Wat schermafdrukken van mijn Reference Manager waarmee ik de maandelijkse overzichten en termenlijsten samenstel.

Centraal in deze toepassing staan aantekeningen van verschillende aard (bijvoorbeeld samenvattingen, notities, stellingen, citaten, transcripties, definities, complete inhoud van documenten (mits niet te lang) etc.).

De applicatie is ontworpen met de metafoor van het klassieke systeemkaartje voor ogen. Bovenaan een kaartje wordt in de meeste gevallen een term of trefwoord genoteerd als onderwerp. Vervolgens wordt een aantekening gemaakt met een verwijzing naar de herkomst.

Doel van deze applicatie is de mogelijkheid te hebben snel informatie over een bepaald aandachtsgebied te kunnen invoeren, te onderhouden en te kunnen raadplegen. Het raadplegen is via verschillende gezichtspunten mogelijk.

De database is in eerste instantie opgezet om aantekeningen te kunnen maken over het informatiebeheer in de ruimste zin van het woord. De eerste aantekeningen zijn nog ingevoerd in een Asksam database. Deze database, NOTEREN.ASK, bevatte de mogelijkheid
a) voor het registreren van aantekeningen met publicaties en
b) apart voor het registreren van berichten en artikelen.

In 1991 ben ik daarmee begonnen, eerst in Asksam versie 4.1 daarna versie 5.
Begin 1997 heb ik deze gegevens gemigreerd naar MS-Access. Dit was nog versie 2.0. In deze omgeving is het datamodel voorzichtig uitgebreid. De gegevens en de functionaliteiten stonden nog in één enkel Accessbestand (noteren.mdb).
In 1998 heb ik de gegevens geconverteerd naar Ms-Access97. In deze versie zijn het datamodel en de functionaliteiten verder uitgebreid. Hier heb ik ook een scheiding aangebracht tussen de gegevens en de functionaliteiten door ze te plaatsen in twee aparte bestanden. De koppeling wordt iedere keer bij het starten opnieuw getest. Verder heb ik sindsdien ook de mogelijkheid om via een links de originele digitale of gedigitaliseerde documenten te kunnen raadplegen.
Eind 2001 is het geheel geconverteerd naar Access2000. In deze versie zijn weer extra functionaliteiten toegevoegd, waaronder de de mogelijkheid om op flexibele wijze een thesaurus te onderhouden.
Met de komst van Access2003 ben ik gestopt met het onderhouden van de Acces97 versie.

Sinds 2011 maak ik gebruik van Access 2010 met het nieuwe bestandsformaat. Onder access 2016 werkt de database ook nog.

Abonneren op RSS - Reference manager