U bent hier

Een wegwijzer in het informatiebeheer

TehuttiInformatiebeheerders beschikken over een unieke en vaak onbegrepen kennis over methoden en technieken uit het verleden.

Dit is een kennis die, omdat zij geen last heeft van halfwaardetijden, niet is verouderd en voorlopig ook niet zal verouderen. Het is zelfs zo dat deze kennis tegenwoordig hard nodig is om de enorme hoeveelheid informatie efficient te kunnen ontsluiten en beheren. Want hoewel er veel nieuwe ontwikkelingen aan komen is het nieuwe vaak niet meer dan oude wijn in nieuwe zakken.

De afgelopen jaren is er, vooral door de opkomst van automatisering en digitalisering, op vele manieren direct of indirect aandacht besteed aan het vak van de archivaris en de documentaire informatievoorziener (de DIVver). Dit uit zich niet alleen in veel publicaties en artikelen maar ook tijdens bijeenkomsten, congressen en symposia.

Desondanks is er nog geen duidelijke en heldere uitleg geweest wat dat vak nu exact inhoudt en waar een informatiebeheerder zich nou allemaal mee bezig houdt of mag houden. Vandaar deze poging.

Op deze site wordt weinig onderscheid gemaakt tussen een archivaris en een documentair informatievoorziener (records manager). Beide functionarissen hebben tot taak binnen de kaders van de archieffunctie een doelgroep te bedienen. De daarbij uit te voeren basis werkzaamheden verschillen niet zo heel erg.In beide gevallen gaat het om registreren, waarderen, bewaren en beschikbaarstellen.

Het woord informatiespecialist wordt in deze context niet gebruikt. Dit woord wekt de suggestie dat het informatiebeheer alleen door specialisten uitgevoerd kan worden. Niets is minder waar, mijn stelling is dat iedereen, specialist of niet specialist, op een of andere manier activiteiten uitvoert die vallen binnen de termen van het informatiebeheer.

De wereld van de informatiebeheerder van nu, zowel archivaris als documentaire informatievoorziener, is een andere dan die van een jaar of tien geleden. Het werk kan niet meer op een afgelegen plek, in de kelder of op een zolder buiten de dynamiek van de moderne administratie om uitgevoerd worden. Pro-actief, inter-actief en klantgericht werken zijn de begrippen die in het competentieprofiel van de informatiebeheerder van tegenwoordig thuishoren zijn. Al was het alleen maar om de plaats van een ter zake kundig informatiebeheer in de organisatie te verzekeren.

Levenscyclus:

Informatiemodel:

Sharte this / Add this: 
Datum eerste publicatie: 
dinsdag, 4 mei 2004 - 12:15am
Share/Deel