U bent hier
ICA - Standaarden
ISAAR(cpf) - International standard archival authority record for corporate bodies, persons and families
ISAAR(CPF): Internationale Norm voor Archivistische Geautoriseerde Beschrijvingen van Organisaties, Personen en Families (Nederlandse vertaling uit 2006)
ISAD(g) - General International Standard Archival Description
ISAD(g) Algemene Internationale Norm voor Archivistisch Beschrijven; Vertaling van de tweede uitgave (Nederlandse vertaling uit 2004)
ISDF - International Standard for Describing Functions
A
- Aanvulling
-
Een aanwinst als toevoeging aan een beschrijvingseenheid die al in een bewaarplaats aanwezig is.
- Access
-
The right, opportunity, means of finding, using or retrieving information.
- Access
-
The availability of records / archives for consultation as a result both of legal authorization and the existence of finding aids.
- Access
-
The ability to make use of material from a fonds, usually subject to rules and conditions.
- Access point
-
A name, term, keyword, phrase or code that may be used to search,identify and locate archival descriptions, including authority records.
- Access point
-
A name, keyword, index term, etc. by which a description may be searched, identified and retrieved.
- Accrual
-
An acquisition additional to an unit of description already held by a repository.
- Appraisal
-
The process of determining the retention period of records.
- Archief
-
Het geheel van archiefstukken, ongeacht vorm of medium, organisch gevormd en/of bijeengebracht en gebruikt door een afzonderlijke persoon, familie, of organisatie bij het uitvoeren van activiteiten en het uitoefenen van functies van die archiefvormer.
- Archief
-
Het geheel van archiefstukken, ongeacht vorm of medium,organisch gevormd en/of bijeengebracht en gebruikt door een persoon, familie, of organisatie bij het uitvoeren van functies van die archiefvormer.
- Archiefstuk
-
Vastgelegde informatie ongeacht vorm of medium, opgemaakt of ontvangen en beheerd door een organisatie of persoon in de uitvoering van handelen.
- Archiefvormer
-
De organisatie, familie of persoon die archiefstukken heeft gevormd, bijeengebracht en beheerd bij de uitoefening van persoonlijke of organisatiegebonden activiteiten. Niet te verwarren met verzamelaar.
- Archival description
-
The creation of an accurate representation of a unit of description and its component parts, if any, by capturing, analyzing, organizing and recording information that serves to identify, manage, locate and explain archival materials and the context and records systems which produced it.
- This term also describes the products of the process.
- Archivistische beschrijving
-
Het maken van een nauwkeurige representatie van een beschrijvingseenheid en, indien aanwezig, de samenstellende delen waaruit die eenheid bestaat, door het opnemen, analyseren, rangschikken en vastleggen van informatie die dient tot identificatie, beheer, lokalisatie en verklaring van archiefmateriaal, en van de context en de archiefsystemen waaruit het materiaal is voortgekomen.
- Deze term beschrijft ook de producten van het proces.
- Arrangement
-
The intellectual and physical processes and results of analyzing and organizing documents in accordance with archival principles.
- Auteur
-
De persoon of de organisatie verantwoordelijk voor de inhoud van een document.
- Author
-
The individual or corporate body responsible for the intellectual content of a document. Not to be confused with creators of records.
- Authority control
-
The control of standardized forms of terms including names (personal, corporate or geographic) used as access points.
- Authority data
-
Information in an authority record or authority file.
- Authority entry
-
A standardized access point established by an archival agency responsible.
- Authority file
-
An organized set of authority records.
- Authority record
-
The authorized form of name combined with other information elements that identify and describe the named entity and may also point to other related authority records.
- Authority record
-
An authority entry combined with other information elements that describe the entity named in the entry and which may point to other authority entries.
B
- Beheer
-
De - op feitelijk bezit berustende - verantwoordelijkheid voor de verzorging van documenten. Beheer houdt niet altijd juridisch eigendom in, noch het recht te beslissen over de raadpleegbaarheid van de archiefstukken.
- Beschrijvingseenheid
-
Een document of groep documenten ongeacht de materiële vorm, behandeld als een eenheid en als zodanig de basis voor een afzonderlijke beschrijving.
- Beschrijvingsniveau
-
De plaats van de beschrijvingseenheid binnen de hiërarchische structuur van het archief.
- Bestanddeel
-
Een geordende eenheid van documenten, bij elkaar gebracht ofwel voor actueel gebruik door de archiefvormer, dan wel in het proces van archiefordening, omdat ze betrekking hebben op een zelfde onderwerp, activiteit of handeling.
- Een bestanddeel is doorgaans de basiseenheid binnen een rubriek.
C
- Collection
-
An artificial assemblage of documents accumulated on the basis of some common characteristic without regard to the provenance of those documents.Not to be confused with an archival fonds.
- Confidentiality
-
The quality or property of privacy or secrecy attaching to certain information and/or records, thereby limiting access.
- Corporate body
-
An organization or group of persons that is identified by a particular name and that acts, or may act, as an entity. (Also includes an individual acting in a corporate capacity.)
- Creator
-
Any entity (corporate body, family or person) that created, accumulated and/or maintained records in the conduct of personal or corporate activity.
- Creator
-
The corporate body, family or person that created, accumulated and/or maintained records in the conduct of personal or corporate activity.
- Not be confused with collector.
- Creator
-
Any entity (corporate body, family or person) that created, accumulated and/or maintained records in the conduct of personal or corporate activity.
- Creator
-
The corporate body, family or person that created, accumulated and/or maintained records in the conduct of personal or corporate activityNot be confused with collector.
- Custody
-
The responsibility for the care of documents based on their physical possession.
- Custody does not always include legal ownership or the right to control access to records.
D
- Data protection
-
The legal protection of the rights of individuals in respect of the collection, storage and automatic processing of personal data in machine-readable form and the disclosure of such data.
- Declassification
-
The removal of all security classification restrictions on information or records.
- Deed
-
A document under seal, in many countries made before a notary public, which, when delivered, gives effect to some legal disposition or agreement between parties.
- Deelarchief
-
Een deel van een archief dat bestaat uit een geheel van onderling gerelateerde archiefstukken, analoog aan een administratieve onderverdeling van de archiefvormer; of, wanneer dat niet mogelijk is, aan een geografische, chronologische, functionele, of soortgelijke groepering van het materiaal. Wanneer de archiefvormer een complexe hiërarchische structuur heeft, kan elk deelarchief zoveel onderliggende deelarchieven hebben als noodzakelijk is om de hiërarchische structuur van het betreffende organisatieonderdeel weer te geven.
- Deposit
-
The placing of documents in the custody of archives without transfer of legal title.
- Document
-
Recorded information regardless of medium or characteristics.
- Document
-
Vastgelegde informatie ongeacht medium of kenmerkende eigenschappen.
- Document
-
Recorded information regardless of medium or characteristics.
- Donor
-
The source from which a gift originates.
F
- File
-
An organized unit of documents grouped together either for current use by the creator or in the process of archival arrangement, because they relate to the same subject, activity, or transaction. A file is usually the basic unit within a record series.
- Finding aid
-
The broadest term to cover any description or means of reference made or received by an archives service in the course of establishing administrative or intellectual control over archival material.
- Fonds
-
The whole of the records, regardless of form or medium, organically created and/or accumulated and used by a particular person, family, or corporate body in the course of that creator's activities and functions.
- Form
-
A class of documents distinguished on the basis of common physical (e.g., water colour, drawing) and/or intellectual (e.g., diary, journal, day book, minute book) characteristics of a document.
- Formal title
-
A title which appears prominently on or in the archival material being described.
- Formele titel
-
Een titel die duidelijk herkenbaar aanwezig is op of in het te beschrijven archiefmateriaal.
- Freedom of information
-
The concept of a legal right of access to information contained in current, semi-current or non-current records as distinct from a legal right of access to archives.
- Function
-
Any high level purpose, responsibility or task assigned to the accountability agenda of a corporate body by legislation, policy or mandate.
- Functions may be decomposed into sets of co-ordinated operations such as subfunctions, business processes, activities, tasks or transactions.
G
- Gift
-
An addition to holdings acquired without monetary consideration and becoming the sole property of the recipient, frequently effected by a deed or instrument of gift.
H
- Herkomst
-
De relatie tussen archiefstukken en de organisaties of personen die ze hebben gevormd, bijeengebracht en/of beheerd en gebruikt bij de uitvoering van persoonlijke of gemeenschappelijke activiteiten.
I
- Institution with archival holdings
-
An organization which keeps and preserves archival material and makes it accessible to the public.
- Item
-
De kleinste, logisch ondeelbare, archivistische eenheid, b.v. een brief, een memorandum, een rapport, een foto, een geluidsopname.
- Item
-
The smallest intellectually indivisible archival unit, e.g., a letter, memorandum, report, photograph, sound recording.
L
M
- Medium
-
The physical material, container, and/or carrier in or on which information is recorded (i.e., clay tablet, papyrus, paper, parchment, film, magnetic tape).
- Medium
-
Het fysieke materiaal, de verpakking, en/of de drager waarin of waarop informatie wordt vastgelegd (b.v. kleitablet, papyrus, papier, perkament, film, magneetband).
- Mogelijkheid tot raadpleging
-
De mogelijkheid om materiaal uit een archief te gebruiken, doorgaans onderworpen aan regels en voorwaarden.
O
- Ontsluitingsterm
-
Een naam, term, trefwoord, zin of code die kan worden gebruikt om een archiefbeschrijving te zoeken, te identificeren en te lokaliseren.
- Ordening
-
De intellectuele en fysieke processen en de resultaten van het analyseren en rangschikken van documenten in overeenstemming met archivistische beginselen.
- Organisatie
-
Een samenwerkingsverband of groep van personen, geïdentificeerd door een specifieke naam en handelend of in staat te handelen als een eenheid.
P
- Privacy
-
The right to be secure from unauthorized disclosure of information contained in records/archives relating to personal and private matters.
- Provenance
-
The organization or individual that created, accumulated and/or maintained and used documents in the conduct of personal or corporate activity.
- Provenance
-
The relationship between records and the organizations or individuals that created, accumulated and/or maintained and used them in the conduct of personal or corporate activity.
- Provenance
-
The relationship between records and the functions which generated the need of the records.
Q
- Qualifier
-
Information added to a descriptive element that assists identification, understanding and/or use of the authority record.
R
- Raadpleging
-
De mogelijkheid om materiaal uit een archief te gebruiken, doorgaans onderworpen aan regels en voorwaarden.
- Record
-
Recorded information in any form or medium, created or received and maintained, by an organization or person in the transaction of business or the conduct of affairs.
- Record
-
Information in any form or medium, created or received and maintained by an organization or person in the transaction of business or the conduct of affairs.
- Redaction
-
The process of masking or removing sensitive information in a document before releasing it for public use.
- Reeks
-
Documenten gerangschikt volgens een ordeningsplan of beheerd als een eenheid omdat ze het resultaat zijn van een zelfde proces van archiefvorming of opslag, of van eenzelfde activiteit, of omdat ze een bepaalde vorm hebben, of wegens enige andere samenhang die voortkomt uit creatie, ontvangst of gebruik.
- Restricted access
-
A limitation on access to records/archives or to individual documents or to information of a specified type, imposed by general or specific regulations determining access date or general exclusions from access.
S
- Screening
-
The examination of records/archives to determine the presence of documents or information subject to restricted access.
- Security classification
-
The restriction on access to and use of records/archives or information therein imposed by a government in the interests of national security.The records/archives or information concerned are referred to as classified records or classified information
- Series
-
Documents arranged in accordance with a filing system or maintained as a unit because they result from the same accumulation or filing process, or the same activity; have a particular form; or because of some other relationship arising out of their creation, receipt, or use. A series is also known as a records series.
- Stuk
-
De kleinste, logisch ondeelbare, archivistische eenheid, b.v. een brief, een memorandum, een rapport, een foto, een geluidsopname.
- Sub-fonds
-
A subdivision of a fonds containing a body of related documents corresponding to administrative subdivisions in the originating agency or organization or, when that is not possible, to geographical, chronological, functional, or similar groupings of the material itself. When the creating body has a complex hierarchical structure, each subgroup has as many subordinate subgroups as are necessary to reflect the levels of the hierarchical structure of the primary subordinate administrative unit.
- Supplied title
-
A title supplied by the archivist for a unit of description which has no formal title.
T
- Titel
-
Een woord, een zin, teken of groep van tekens waarmee de beschrijvingseenheid wordt benoemd.
- Title
-
A word, phrase, character, or group of characters that names a unit of description.
- Toegang
-
De meest ruime term om enige beschrijving of referentiehulpmiddel aan te duiden, vervaardigd of ontvangen door een archiefdienst bij het inrichten van het administratieve of intellectuele beheer van archiefmateriaal.
- Toegekende titel
-
Een titel toegekend door de archivaris aan een beschrijvingseenheid die geen formele titel heeft.
U
- Unit of description
-
A document or set of documents in any physical form, treated as an entity, and as such, forming the basis of a single description.
V
- Verzameling
-
Een kunstmatig samengesteld geheel van documenten bijeengebracht op grond van enkele gemeenschappelijke kenmerken, zonder inachtneming van de herkomst van deze documenten.
- Niet te verwarren met een archief.
- Vorm
-
Een karakterisering van documenten op grond van gemeenschappelijke fysieke (b.v. aquarel, tekening) en/of intellectuele (b.v. dagboek, journaal, brievenboek) eigenschappen van een document.